Vuosisuunnitelma 2024 - 2025
LUKUVUOSISUUNNITELMA 2024 - 2025
11.8.2024 versio
Lukuvuoden 2024-2025 keskeisiä painopisteitä
- 40 v juhlavuosi (pääjuhla 22.8.)
- Jatketaan ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen projektia “Opetussuunitelman toiminnallistaminen, mehiläiset, kukkapelto ja puutarhan- ja maanhoito”
- Jatketaan perusopetuksen osalta opetussuunnitelman pedagogista työskentelyä painottamalla hyvinvointitaidot -teemaa
- Historian ja yhteiskuntatieteiden linjan aloittaminen
- Ylläpidetään ja vahvistetaan VERSO- ja restoratiivinen koulu- toimintaa.
- Johtokunta jatkaa uudisrakennushanketta yhteistoiminnassa opettajakunnan kanssa
- Selvitetään päiväkotitoiminnan aloittaminen yhteistyössä koulun kanssa
Työ- ja loma-ajat lukuvuonna 2024 - 2025
Vantaan seudun steinerkoulun esiopetus, perusopetus ja lukio
Lukuvuoden 2023-2024 työ- ja loma-ajat
- Opetus alkaa torstaina 8.8.2024.
- Syysloma 14.10.2024–18.10.2024.
- Joululoma 21.12.2024–6.1.2025
- Talviloma 17.2.–21.2.2025.
- Lukuvuoden viimeinen työpäivä on lauantaina 31.5.2025.
- Lisäksi 14.9. korvaava koulupäivä keskiaikamarkkinat
- Korvaavan koulupäivän vapaa 2.5.2025
Vuosikello
Elokuu
32
ti 6.8. opettajainkokous, tiimit, henkilöstön tapaaminen ja klo 15.00 alkaen koko koulun yhteiset talkoot
ke 7.8 opettajien kokous -ja työskentelypäivä
Ke 7.8. Yhteisöllinen hyvinvointiryhmä (YHR) järjestäytyy ja erillisen YHR-toimintasuunnitelman ja opiskeluhuollon vuosikellon päivittäminen.
to 8.8. Koulu alkaa klo 9.00 (1., 6. ja 12.lk klo 8.45)
Koulu päättyy klo 12 mennessä tai lukiolaisilla klo 13 mennessä.
33
13.8.-16.8. Albanus purjehdus-leirikoulu, 6. luokka (Mika ja Sirpa)
16.8. Pääkaupunkiseudun steinerkoulujen rehtoreiden kokous
34
ma 19.8. Lukiolaisten liiton vierailu koululla kello 13.00
to 22.8. koulun 40 v. juhla, ks. kotisivut
35
la 24.8- pe 30.8 vaellus 9lk (Matti, Kamilla ja Ethel)
ma 26.8.-pe 30.8. lukion ykköset (Joonas) Lapin leiri yhdessä Lahden Rudolf Steiner-koulun kanssa.
to 29.8. johtokunnan kokous klo 18.00
29.8.- 30.8. Steinerkoulujen aineenopettajien koulutuspäivät, Snellman-korkeakoulu
to 13.00-19.00 ja pe 9.00-16.00
Syyskuu
36
2.-3.9. koulukuvauspäivät
4.9. YHR eli Yhteisöllisen hyvinvointiryhmän kokous. Teemana 3.luokka ja 9.luokka. Luokkakohtaisessa hyvinvointityöskentelyssä luodaan yleisellä tasolla tilannearvioita luokkatason ilmiöistä ja oppilashuollollisen yhteistyön tarpeesta.
37
ke 11.9 klo 9 - 16.00 Nepsy-koulutus (Ratkaisukeskeinen työote neuromoninaisen henkilön kohtaamisessa), Osallistuu erityisopettaja Anna-Helena
to-pe 12.-13.9. Steinerkoulujen luokanopettajien koulutuspäivät, Snellman-korkeakoulu (to 13.30-19.00, pe 9.00-16.00)
la 14.9. keskiaikamarkkinat klo 10.00-13.00, koulupäivä
38
ma 16.9. Syksyn yo-kirjoitukset alkavat:
ma 16.9. | äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), lukutaidon koe |
ke 18.9. | uskonto, et, yhteiskuntaoppi, ktemia, maantiede, terveystieto |
To 19.9. klo 17.00 Koko koulun vanhempainilta
Ahdistunut sukupolvi - kännykät ja sosiaalinen media.
Jarno Paalasmaan alustus ja keskustelua
Mikä Z-sukupolvea ahdistaa? Onko menossa ihmiskoe, jossa leikkiin perustava lapsuus korvataan puhelimeen perustuvalla lapsuudella? Miksi ylisuojelemme lapsia fyysisessä maailmassa ja alisuojelemme sosiaalisessa mediassa? Alustuksen otsikko on lainattu maailmanlaajuista huomiota herättäneeltä professori Jonathan Haidtilta. Keskustellaan myös koulun kännykkä linjauksista.
pe 20.9.vieras kieli, pitkä oppimäärä englanti
39
ma 23.9. | toinen kotimainen kieli, pitkä ja keskipitkä oppimäärä |
ti 24.9. | psykologia, filosofia, historia, fysiikka, biologia |
to 26.9. | matematiikka, pitkä ja lyhyt oppimäärä |
pe 27.9. | äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), kirjoitustaidon koe
suomi / ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -koe |
26.9.ja 27.9. Steinerkasvatuksen liiton koulujaoston vierailu.
pe 27.9. Kodin ja koulun päivä (rehtorin aamukahvit)
pe 27.9. Sadonkorjuu- ja Mikael-juhla, päiväjuhla
Lokakuu
40
ma 30.9. | vieras kieli, lyhyt oppimäärä |
41
ti 8.10 klo 9 - 16.00 Nepsy-koulutus (Ratkaisukeskeinen työote neuromoninaisen henkilön kohtaamisessa), Osallistuu erityisopettaja Anna-Helena
ti 8.10. Steinerfest, Tavastia Helsinki (pääkaupunkiseudun steinerlukioilasten iltatapahtuma, joka ei ole koulun toimintaa, mutta järjestetään yhteistyössä koulun kanssa)
pe 11.10. yksityiskoulujen opettajille Helsingin seudun yksityiset oppikoulut ryn (Hyryn) seminaari teemalla tekoäly
42
Syysloma
43
ke 23.10. YHR (Yhteisöllisen hyvinvointiryhmän kokous) 8.luokka (Eveliina) ja 1.luokka (Milla)
24.-25.10. Helsingin kirjamessut
44
Marraskuu
45
pe 8.11. lyhtyjuhla luokille 1-4
46
ke 13.11. YHR 6.luokka (Sirpa) ja 5.luokka (Aurora)
47
48
to 28.11. tulevien ekaluokkalaisten ensimmäinen vanhempainilta
pe 29.11. Adventtijuhla luokille 1-6
Joulukuu
49
ke 13.12. YHR 4.luokka (Tiina) ja eskarit (Paula)
to 5.12. itsenäisyysjuhla
50
ti 10.12. Taidetestaajat, 8.luokka, Keravan taidemuseo Sinkka, Saven karnevaali -näyttely klo 12.00-13.30
to 12.12. 8.lk väliarviointi-ilta
51
pe 20.12. Joulujuhla
Tammikuu
2
ti 7.1. Koulu alkaa
3
to 16.1. tulevien ekaluokkalaisten 2. vanhempainilta
pe 17.1. koko koulun avoimet ovet klo 9.00 - 12.00
4
24.1.-25.1. Educa-messut, täydennyskoulutus-tapahtuma opettajille
5
ke 29.1. YHR 7.luokka (Heidi) ja 2.luokka (Ville)
Helmikuu
6
perusopetus kolmikantakeskusteluviikko, pieniä poikkeamia lukujärjestyksissä
to 6.2. penkkarit
7
pe 14.2. vanhojen tanssit
8
Talviloma
9
Maaliskuu
10
11
8.lk tet-viikko
11.3. | äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), lukutaidon koe
suomi / ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -koe |
to 13.3. | vieras kieli, lyhyt oppimäärä |
pe 14.3. | äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), kirjoitustaidon koe |
12
ma 17.3. | vieras kieli, pitkä oppimäärä
englanti ranska espanja saksa venäjä |
ke 19.3. | matematiikka, pitkä ja lyhyt oppimäärä |
pe 21.3. | reaali (psykologia, filosofia, historia, fysiikka, biologia) |
13
ma 24.3. | toinen kotimainen kieli, pitkä ja keskipitkä oppimäärä |
ke 26.3. | reaali (uskonto, elämänkatsomustieto, yhteiskuntaoppi, kemia, maantiede, terveystieto) |
ti 25.3. Taidetestaajat 8.lk (Mervi ja Eveliina). Seikkailu pelimaailmassa -konsertti. Tampere filharmonia, Tampere-talo.
Huhtikuu
14
15
16
17
Toukokuu
18
ke 30.4. Vappu (alustava suunnitelma: Talent Show 3-8.luokat, Opettajat - oppilaat ultimateottelu, vappuruokailu) Koulu päättyy luokilla 1-8 klo 12 ja 9.luokka ja lukio klo 13.00 mennessä.
to 1.5-pe 2.5.Vappuvapaa
19
20
21
21.5. YHR: kehittämistä, reflektointia ja tulevan lukuvuoden suunnittelua
22
to 29.5. helatorstain vapaa
pe 30.5. koulu päättyy noin klo 12.00
La 31.5. Kevätjuhla (esiopetus klo 9.00, ylioppilaiden juhla 10.00, koko koulun juhla 11.00)
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien täsmentäminen ja tarkentaminen (ks. myös opetussuunnitelma)
Esiopetus
Esiopetus on jo perusluonteeltaan eheytettyä opetusta, joka muodostuu eri laajuisista ja eri tavoin toteutetuista oppimiskokonaisuuksista. Sen tavoitteena on tukea lapsen kokonaisvaltaista kasvua, oppimista ja hyvinvointia. Erilaisin ilmaisun keinoin (musiikki, runot, kädentaidot, maalaus, leivonta, eurytmia). Toiminta on kokemuksellista, moniaistista, aisteja herättävää ja taiteellisuuden läpäisemää maailmaan tutustumista, arjen askareiden leikin keinoin.
1.lk Metsäretket, luonto ja majanrakennus
Viikottaisiin kävely- ja luontoretkiin yhdistetään leikkejä ja majanrakennusta. Työnjako, rakennustarvikkeiden hankinta ja toisaalta varsinainen rakentelu ohjautuvat keskinäisten sopimusten pohjalta. Oppilaat opettavat toinen toistaan ja työ opettaa. Omat oivallukset ovat keskeisiä majanrakennuksessa: aina on useita oikeita
ratkaisumahdollisuuksia ja vuorovaikutuksessa niistä päästään yhteisymmärrykseen. Majanrakennuksella elävöitetään ja eheytetään koulun opetussuunnitelmaa. Liikunnalliset, sosiaaliset, luontoon liittyvät ja työkasvatukselliset tavoitteet yhdistyvät luontevasti esimerkiksi matematiikkaan ja käsityöhön. Majat voidaan dokumentoida kuvaamalla ja vaikkapa julkaista koulun viestintäkanavilla. Tällöin oppimiskokonaisuuteen liittyy myös tieto- ja viestintäteknologia. Majanrakennuksessa yhdistyvät työ ja leikki.
2.lk Nukketeatteri
Nukketeatteri on muun muassa äidinkieltä, kuvataidetta, käsityötä, musiikkia ja tieto -ja viestintäteknologiaa (tvt) yhdistävä kokonaisuus.
Lisäksi metsäretket ja luontoaiheinen monialainen oppimiskokonaisuus toteutuu osana vuodenkiertoa. Luokka kylvää viljat 3.luokan talonpoikaisjaksoa varten. Monialainen kokonaisuus toteutuu myös syksyllä tehtävässä Mikael- kuvaelmaprojektissa. Luokkarajat ylittävässä yhteistyössä toteutuu opettajien yhteistyö ja useita oppiaineita yhdistävä taide-esitys.
3.lk Rakennusprojekti ja talonpoikaisjakso
Matematiikkaa, käsitöitä, äidinkieltä, opinto-ohjausta (ammatit) ja kuvataidetta (esim. punamultamaali, arkkitehtuuri) yhdistävä kokonaisuus. Projektin lopputuotteena voi syntyä jokin rakennus, jolle löytyy käyttöä. Mahdollisessa rakennusprojektissa myös vanhempien osallistaminen. Mahdollinen museoretki. Talonpoikaisjaksolla tehdään paljon kädentöitä.
4 Kalevala
Monialaisessa Kalevala-kokonaisuudessa yhdistetään äidinkieltä ja kirjallisuutta, eurytmiaa, kuvataiteita, musiikkia ja tieto- ja viestintäteknologiaa. Kalevala-teeman ohessa voidaan käsitellä myös pohjoismaista Edda-runoelmaa.
Lisäksi lähiseudun historian opetus integroituu osittain esimerkiksi ympäristöoppiin ja maantietoon. Tässä yhteydessä voidaan opiskella esimerkiksi ilmansuuntia, maastonmuotoja, kartan lukua ja integroida aihetta liikunnan opetukseen. Kotiseudun historia oppimiskokonaisuuteen liittyen pyritään myös vierailemaan useissa historiallisissa kohteissa. Opetus on ikävaiheen mukaisesti mahdollisimman toiminnallista ja havainnollista.
5.lk Antiikin Kreikka
Antiikin Kreikan historiaa lähestytään vuoden aikana musiikin, kuvataiteen, liikunnan, käsityön ja äidinkielen (runous, tarusto mm. Ilias ja Odysseia) avulla. Valmistaudutaan ja osallistutaan steinerkoulujen viidensien luokkien olympialaisiin toukokuussa, jotka toteutetaan antiikin olympialaisten hengessä. Tieto -ja viestintäteknologiaa voidaan hyödyntää esimerkiksi dokumentoinnissa.
Näytelmä
Näytelmäprosessi on ennen kaikkea sosiaalisesti kehittävä. Koko ryhmän on yhdistettävä voimansa yhteiseen ponnistukseen ja sopeutettava omat ideansa kokonaisuuteen. Ilmaisutaidon lisäksi opitaan ryhmätyöskentelyä ja toisten huomioimista. Näytelmäprojektin ja draamapedagogiikan keinoin voidaan monipuolisesti syventää oppimisprosessia. Draamassa yhdistyvät ihmisen tunne, tahto ja ajattelu. Oppilailla on omat vastuutehtävänsä. Projektin yhteydessä oppilaiden on luontevaa harjoitella yhteistyötä eri tahojen kanssa. Näytelmän valinnasta ja toteutuksesta riippuen siihen voi integroitua luontevasti esimerkiksi vieraiden kielten, historian, musiikin, kuvataiteen, käsityön tai tieto- ja viestintäteknologian taitojen kehittämistä. Tällä kertaa näytelmä yhdistyy erityisesti historian opetukseen ja se konkretisoi muinaisen egyptiläisen kulttuurin tunnelmaa.
6.lk Purjehdusleirikoulu
Toteutustapana on purjehdusleirikoulu syksyllä. Teemaa suunnitellaan leirikouluun osallistuvien opettajien, vanhempien ja oppilaiden kanssa yhdessä. Purjehdusleirikoulu integroi esimerkiksi kotitaloutta, liikuntaa ja ympäristöoppia. Yksi steinerkoulun perusajatuksista on tarjota oppilaille todellinen kosketus luonnonilmiöihin erilaisten leirikoulujen yhteydessä.
Antiikin Rooman historiassa korostuva roomalainen kuri ja järjestys ja lainsäädännön kehitys rinnastuu leirikoulussa yhteisten pelisääntöjen noudattamiseen.
Lisäksi kuudennen luokan historian opetukseen liittyvää keskiaikateemaa voidaan syventää monialaisella oppimiskokonaisuudella. Historian, uskonnon, kuvataiteen, musiikin, kotitalouden, kielten ja käsitöiden lisäksi keskiajan elämää ja kulttuuria käsitellään erilaisilla opintoretkillä, museovierailuilla ja keskiaikatapahtumaan osallistumalla.
Osallistutaan Yrityskylään. Yrityskylä toiminnallistaa ja havainnollistaa muun muassa yhteiskuntaopin ja matematiikan opintoja.
7.lk Tiedettä elämään
Luonnontieteisiin liittyvä teema, johon voi yhdistyä esimerkiksi ruotsia, englantia ja äidinkieltä. Teemaa suunnitellaan yhdessä oppilaiden kanssa ajatuksella Miten tämä toimii?
Seitsemännen luokan tähtitieteen teemakokonaisuus voidaan liittää maantietoon, fysiikkaan ja historiaan. Oppilaille näytetään kopernikaaninen maailmankuva ja keskustellaan siitä, miten erilaiselta taivas näyttää eri puolilla maailmaa. Tähtitieteen opinnoissa lähtökohta on usein käytännönläheinen tähtien havainnoimiseen perustuva astronomia. Voidaan opettaa käytännöllistä navigointia, jolloin varhaiset löytöretket liittyvät yhteen tähtitieteen ja suunnistamisen kanssa.
8.lk Näytelmä
Näytelmäprojektissa yhdistyvät äidinkieli, musiikki, kuvataide, käsityöt, eurytmia ja tieto- ja viestintäteknologia. Näytelmän aiheesta riippuen kokonaisuuteen voi liittyä esimerkiksi Suomen historia.
Kahdeksannen luokan keväällä valmistaudutaan myös 9.lk:n monialaiseen oppimiskokonaisuuteen toteuttamalla harjoitusvaellus (oppilaat ovat suunnittelussa mukana, ruoka, reitti, kustannukset ym).
9.lk Vaellus
Tavoitteena on erätaitojen oppiminen käytännössä, itsensä ylittäminen, fyysisen kunnon parantaminen, luontosuhteen syventäminen sekä kansallispuiston luontoon ja kulttuuriin tutustuminen.
Sisällöt ja toteuttamistapa: Kokonaisuudessa integroituvat erityisesti liikunta, biologia, maantieto, kotitalous ja terveystieto. Ympäristövaikutuksia arvioidaan ja Lappiin mennään tilausajon sijaan junalla. Etenemisvaellus Urho Kekkosen kansallispuistossa Saariselällä elokuussa. Vaellus tehdään varusteet, ruoat ja teltat kantaen. Ruoanlaitto retkikeittimillä. Seuranta: palautekeskustelu ja oppilaat kirjoittavat kokemuksistaan.
Laaja-alaisen osaamisen kuvausten toteutumiseen liittyviä opetussuunnitelmaa täydentäviä kirjauksia
L4 - Monilukutaitoa sisällytetään eri aineisiin tekstien, kuvien, kaavioiden, karttojen ja symbolien, tilastojen lukutaidon harjoittelun kautta. Monilukutaitoa vahvistetaan lukutaito paremmaksi projektin työskentelyn yhteydessä
L5 - Tieto- ja viestintäteknologinen (TVT) osaaminen aluetta kehitetään hyödyntäen koronaviruksesta johtuvissa poikkeusoloissa saatuja kokemuksia etäopetukseen ja digitaalisiin oppimisympäristöihin siirtymisestä. Sovelletaan ja toteutetaan valtakunnallisessa steinerdigitutoreiden jatkokoulutuksessa Jyväskylän yliopistossa kehitettyjä steinerkoulujen TVT-portaita.
L7 - Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Vaikutetaan aktiivisesti ja kestävää tulevaisuutta rakentaen, muun muassa mehiläisten ja muiden pölyttäjien hoitoprojekteilla sekä istuttamalla puita. Koulun sijaintia lähimetsien ja luonnonmukaisesti viljeltyjen peltojen vieressä hyödynnetään kestävää tulevaisuutta ja luontosuhdetta rakentavassa toiminnassa. Yhteistyötä Herttoniemen ruokaosuuskunnan (OmaPelto) kanssa pyritään vahvistamaan.
Laaja-alaisen osaamisen alueiden (L1 - L7) toteutumista vahvistetaan käsittelemällä niitä opettajankokouksissa sekä syyslukukauden että kevätlukukauden aikana. Hyödynnetään laaja-alaisen osaamisen alueiden toteuttamisessa kodin ja koulun välistä tiivistä yhteistyötä.
Koulun toiminnan arvioinnin toteutuksen määrittelyä (ks. myös opetussuunnitelma)
-Tarkennetaan arviointikäytäntöjä Opetushallituksen ja Steinerkasvatuksen liiton antamien ohjeistusten mukaan.
- Koulun toiminnan jatkuvaa arviointia toteutetaan johtokunnan kokousten ohella osana viikottaista opettajakuntatyöskentelyä.