Lukiossa solmitut ystävyydet kestävät koko elämän

Pinja aloitti polkunsa Vantaan seudun steinerkoulussa peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Hänen mielestään Vantaan seudun steinerkouluun kannattaa hakea lukioon, koska vuosikursseista syntyy yhtenäisiä porukoita. Koulussa solmitaan ystävyyksiä, jotka kestävät koko elämän.

Pinjalle oli peruskoulussa selvää, että hän halusi jatkaa steinerpedagogiikkaa noudattavaan lukioon. Tuttu kouluympäristö Vantaan seudun steinerkoulussa oli helppo valinta.

– Jos selitän steinerkoulun ideaa jollekin, kerron yleensä, että steinerkoulu on taidepainotteinen koulu, jossa tehdään paljon itse, Pinja selittää.

Koulussa oppii myös sosiaalisia taitoja

– Lempiaineeni on ruotsi. Olin Tukholmassa vaihdossa. Tykkään myös kuvataiteesta, Pinja kertoo.

Pinja harrastaa vapaa-ajallakin maalaamista ja piirtämistä. Hän uskoo, että koulun taito- ja taideainepainotuksesta on hyötyä tulevaisuutta ajatellen. Luovuudesta ja kyvystä tuottaa esimerkiksi erilaisia maalaustöitä voi hyötyä esimerkiksi erilaisissa suunnittelutehtävissä.

– Meillä on koulussa myös vertaissovittelutoiminta, josta olen oppinut sovittelutilanteissa toimimista ja sosiaalista taitoa. Niistä on varmasti hyötyä myöhemminkin elämässä, Pinja pohtii.

Kaikki ovat kavereita keskenään

Pinja pitää koulun opettajia luotettavina ja ymmärtäväisinä. Heiltä saa apua aina tarvittaessa. Parasta koulussa on kuitenkin yhteisöllisyys.

– Sen lisäksi, että on tiivis luokan yhteinen ryhmä, niin koko steinerkoulu on omanlainen ryhmänsä, jossa kaikki ovat kavereita keskenään, Pinja summaa.

Vantaan steinerlukiossa on  laaja kieliohjelma. Lukiossa on mahdollista opiskella kolmea pitkää kieltä; englantia, ruotsia ja saksaa. Lyhyinä B3-kielinä tarjotaan  saksaa ja  ranskaa sekä etäopetuksena espanjaa ja venäjää.

Alla kuva Ateenasta lukion kolmannen luokan leiriltä