Vuosisuunnitelma 2024 - 2025

LUKUVUOSISUUNNITELMA 2024 - 2025

11.8.2024 versio

Lukuvuoden 2024-2025 keskeisiä painopisteitä

  • 40 v juhlavuosi (pääjuhla 22.8.)
  • Jatketaan ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen projektiaOpetussuunitelman toiminnallistaminen, mehiläiset, kukkapelto ja puutarhan- ja maanhoito”
  • Jatketaan perusopetuksen osalta opetussuunnitelman pedagogista työskentelyä painottamalla hyvinvointitaidot -teemaa
  • Historian ja yhteiskuntatieteiden linjan aloittaminen
  • Ylläpidetään ja vahvistetaan VERSO- ja restoratiivinen koulu- toimintaa.
  • Johtokunta jatkaa uudisrakennushanketta yhteistoiminnassa opettajakunnan kanssa
  • Selvitetään päiväkotitoiminnan aloittaminen yhteistyössä koulun kanssa

Työ- ja loma-ajat lukuvuonna 2024 - 2025

Vantaan seudun steinerkoulun esiopetus, perusopetus ja lukio

Lukuvuoden 2023-2024 työ- ja loma-ajat

  • Opetus alkaa torstaina 8.8.2024.
  • Syysloma 14.10.2024–18.10.2024.
  • Joululoma 21.12.2024–6.1.2025
  • Talviloma 17.2.–21.2.2025.
  • Lukuvuoden viimeinen työpäivä on lauantaina 31.5.2025.
  • Lisäksi 14.9. korvaava koulupäivä keskiaikamarkkinat
  • Korvaavan koulupäivän vapaa 2.5.2025

Vuosikello

Elokuu

32 

ti 6.8. opettajainkokous, tiimit, henkilöstön tapaaminen ja klo 15.00 alkaen koko koulun yhteiset talkoot

ke 7.8 opettajien kokous -ja työskentelypäivä

Ke 7.8. Yhteisöllinen hyvinvointiryhmä (YHR) järjestäytyy ja erillisen YHR-toimintasuunnitelman ja opiskeluhuollon vuosikellon päivittäminen.

to 8.8. Koulu alkaa klo 9.00 (1., 6. ja 12.lk klo 8.45)

Koulu päättyy klo 12 mennessä tai lukiolaisilla klo 13 mennessä.

33

13.8.-16.8. Albanus purjehdus-leirikoulu, 6. luokka (Mika ja Sirpa)

16.8. Pääkaupunkiseudun steinerkoulujen rehtoreiden kokous

34

ma 19.8. Lukiolaisten liiton vierailu koululla kello 13.00

to 22.8. koulun 40 v. juhla, ks. kotisivut

35

la 24.8- pe 30.8 vaellus 9lk (Matti, Kamilla ja Ethel)

ma 26.8.-pe 30.8. lukion ykköset (Joonas) Lapin leiri yhdessä Lahden Rudolf Steiner-koulun kanssa.

to 29.8. johtokunnan kokous klo 18.00

29.8.- 30.8. Steinerkoulujen aineenopettajien koulutuspäivät, Snellman-korkeakoulu

to 13.00-19.00 ja pe 9.00-16.00

Syyskuu

36

2.-3.9. koulukuvauspäivät

4.9.  YHR eli Yhteisöllisen hyvinvointiryhmän kokous. Teemana 3.luokka ja 9.luokka. Luokkakohtaisessa hyvinvointityöskentelyssä luodaan yleisellä tasolla tilannearvioita luokkatason ilmiöistä ja oppilashuollollisen yhteistyön tarpeesta.

37

ke 11.9 klo 9 - 16.00 Nepsy-koulutus (Ratkaisukeskeinen työote neuromoninaisen henkilön kohtaamisessa), Osallistuu erityisopettaja Anna-Helena

to-pe 12.-13.9. Steinerkoulujen luokanopettajien koulutuspäivät, Snellman-korkeakoulu (to 13.30-19.00, pe 9.00-16.00)

la 14.9. keskiaikamarkkinat klo 10.00-13.00, koulupäivä

38

ma 16.9. Syksyn yo-kirjoitukset alkavat:

ma 16.9. äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), lukutaidon koe   

 

ke 18.9. uskonto, et, yhteiskuntaoppi, ktemia, maantiede, terveystieto

 

To 19.9. klo 17.00 Koko koulun vanhempainilta

Ahdistunut sukupolvi - kännykät ja sosiaalinen media.

Jarno Paalasmaan alustus ja keskustelua

Mikä Z-sukupolvea ahdistaa? Onko menossa ihmiskoe, jossa leikkiin perustava lapsuus korvataan puhelimeen perustuvalla lapsuudella? Miksi ylisuojelemme lapsia fyysisessä maailmassa ja alisuojelemme sosiaalisessa mediassa? Alustuksen otsikko on lainattu maailmanlaajuista huomiota herättäneeltä professori Jonathan Haidtilta. Keskustellaan myös koulun kännykkä linjauksista.

pe 20.9.vieras kieli, pitkä oppimäärä   englanti   

39

 

ma 23.9. toinen kotimainen kieli, pitkä ja keskipitkä oppimäärä
ti 24.9. psykologia, filosofia, historia, fysiikka, biologia
to 26.9. matematiikka, pitkä ja lyhyt oppimäärä
pe 27.9. äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), kirjoitustaidon koe   

suomi / ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -koe    

 

26.9.ja 27.9. Steinerkasvatuksen liiton koulujaoston vierailu.

pe 27.9. Kodin ja koulun päivä (rehtorin aamukahvit)

pe 27.9. Sadonkorjuu- ja Mikael-juhla, päiväjuhla

Lokakuu

40

ma 30.9. vieras kieli, lyhyt oppimäärä    

41

ti 8.10 klo 9 - 16.00 Nepsy-koulutus (Ratkaisukeskeinen työote neuromoninaisen henkilön kohtaamisessa), Osallistuu erityisopettaja Anna-Helena

ti 8.10. Steinerfest, Tavastia Helsinki (pääkaupunkiseudun steinerlukioilasten iltatapahtuma, joka ei ole koulun toimintaa, mutta järjestetään yhteistyössä koulun kanssa)

pe 11.10. yksityiskoulujen opettajille Helsingin seudun yksityiset oppikoulut ryn (Hyryn) seminaari teemalla tekoäly

42

Syysloma

43

ke 23.10. YHR (Yhteisöllisen hyvinvointiryhmän kokous) 8.luokka (Eveliina) ja 1.luokka (Milla)

24.-25.10. Helsingin kirjamessut

44

Marraskuu

45

pe 8.11. lyhtyjuhla luokille 1-4

46

ke 13.11. YHR 6.luokka (Sirpa) ja 5.luokka (Aurora)

47

48

to 28.11. tulevien ekaluokkalaisten ensimmäinen vanhempainilta

pe 29.11. Adventtijuhla luokille 1-6

Joulukuu

49

ke 13.12. YHR 4.luokka (Tiina) ja eskarit (Paula)

to 5.12. itsenäisyysjuhla

50

ti 10.12. Taidetestaajat, 8.luokka, Keravan taidemuseo Sinkka, Saven karnevaali -näyttely klo 12.00-13.30

to 12.12. 8.lk väliarviointi-ilta

51

pe 20.12. Joulujuhla

Tammikuu

2

ti 7.1. Koulu alkaa

3

to 16.1. tulevien ekaluokkalaisten 2. vanhempainilta

pe 17.1. koko koulun avoimet ovet klo 9.00 - 12.00

4

24.1.-25.1. Educa-messut, täydennyskoulutus-tapahtuma opettajille

5

ke 29.1. YHR 7.luokka (Heidi) ja 2.luokka (Ville)

Helmikuu

6

perusopetus kolmikantakeskusteluviikko, pieniä poikkeamia lukujärjestyksissä

to 6.2. penkkarit

7

pe 14.2. vanhojen tanssit

8

Talviloma

9

Maaliskuu

10

11

8.lk tet-viikko

11.3. äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), lukutaidon koe  

suomi / ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -koe

to 13.3. vieras kieli, lyhyt oppimäärä
pe 14.3. äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), kirjoitustaidon koe

 

12

 

ma 17.3. vieras kieli, pitkä oppimäärä  

englanti  ranska  espanja  saksa  venäjä

ke 19.3. matematiikka, pitkä ja lyhyt oppimäärä
pe 21.3. reaali (psykologia, filosofia, historia, fysiikka, biologia)

 

13 

 

ma 24.3. toinen kotimainen kieli, pitkä ja keskipitkä oppimäärä
ke 26.3. reaali (uskonto, elämänkatsomustieto, yhteiskuntaoppi, kemia, maantiede, terveystieto)

 

ti 25.3. Taidetestaajat 8.lk (Mervi ja Eveliina). Seikkailu pelimaailmassa -konsertti. Tampere filharmonia, Tampere-talo.

Huhtikuu

14

15

16

17

Toukokuu

18

ke 30.4. Vappu (alustava suunnitelma: Talent Show 3-8.luokat, Opettajat - oppilaat ultimateottelu, vappuruokailu) Koulu päättyy luokilla 1-8 klo 12 ja 9.luokka ja lukio klo 13.00 mennessä.

to 1.5-pe 2.5.Vappuvapaa

19

20

21

21.5. YHR: kehittämistä, reflektointia ja tulevan lukuvuoden suunnittelua

 

22

to 29.5. helatorstain vapaa

pe 30.5. koulu päättyy noin klo 12.00

La 31.5. Kevätjuhla (esiopetus klo 9.00, ylioppilaiden juhla 10.00, koko koulun juhla 11.00)

 

Monialaisten oppimiskokonaisuuksien täsmentäminen ja tarkentaminen (ks. myös opetussuunnitelma)

Esiopetus

Esiopetus on jo perusluonteeltaan eheytettyä opetusta, joka muodostuu eri laajuisista ja eri tavoin toteutetuista oppimiskokonaisuuksista. Sen tavoitteena on tukea lapsen kokonaisvaltaista kasvua, oppimista ja hyvinvointia. Erilaisin ilmaisun keinoin (musiikki, runot, kädentaidot, maalaus, leivonta, eurytmia). Toiminta on kokemuksellista, moniaistista, aisteja herättävää ja taiteellisuuden läpäisemää maailmaan tutustumista, arjen askareiden leikin keinoin.

 

1.lk Metsäretket, luonto ja majanrakennus

Viikottaisiin kävely- ja luontoretkiin yhdistetään leikkejä ja majanrakennusta. Työnjako, rakennustarvikkeiden hankinta ja toisaalta varsinainen rakentelu ohjautuvat keskinäisten sopimusten pohjalta. Oppilaat opettavat toinen toistaan ja työ opettaa. Omat oivallukset ovat keskeisiä majanrakennuksessa: aina on useita oikeita

ratkaisumahdollisuuksia ja vuorovaikutuksessa niistä päästään yhteisymmärrykseen. Majanrakennuksella elävöitetään ja eheytetään koulun opetussuunnitelmaa. Liikunnalliset, sosiaaliset, luontoon liittyvät ja työkasvatukselliset tavoitteet yhdistyvät luontevasti esimerkiksi matematiikkaan ja käsityöhön. Majat voidaan dokumentoida kuvaamalla ja vaikkapa julkaista koulun viestintäkanavilla. Tällöin oppimiskokonaisuuteen liittyy myös tieto- ja viestintäteknologia. Majanrakennuksessa yhdistyvät työ ja leikki. 

 

2.lk Nukketeatteri

Nukketeatteri on muun muassa äidinkieltä, kuvataidetta, käsityötä, musiikkia ja tieto -ja viestintäteknologiaa (tvt) yhdistävä kokonaisuus.

Lisäksi metsäretket ja luontoaiheinen monialainen oppimiskokonaisuus toteutuu osana vuodenkiertoa. Luokka kylvää viljat 3.luokan talonpoikaisjaksoa varten. Monialainen kokonaisuus toteutuu myös syksyllä tehtävässä Mikael- kuvaelmaprojektissa. Luokkarajat ylittävässä yhteistyössä toteutuu opettajien yhteistyö ja useita oppiaineita yhdistävä taide-esitys.

 

3.lk Rakennusprojekti ja talonpoikaisjakso

Matematiikkaa, käsitöitä, äidinkieltä, opinto-ohjausta (ammatit) ja kuvataidetta (esim. punamultamaali, arkkitehtuuri) yhdistävä kokonaisuus. Projektin lopputuotteena voi syntyä jokin rakennus, jolle löytyy käyttöä. Mahdollisessa rakennusprojektissa myös vanhempien osallistaminen. Mahdollinen museoretki. Talonpoikaisjaksolla tehdään paljon kädentöitä.

 

4 Kalevala

Monialaisessa Kalevala-kokonaisuudessa yhdistetään äidinkieltä ja kirjallisuutta, eurytmiaa, kuvataiteita, musiikkia ja tieto- ja viestintäteknologiaa. Kalevala-teeman ohessa voidaan käsitellä myös pohjoismaista Edda-runoelmaa.

Lisäksi lähiseudun historian opetus integroituu osittain esimerkiksi ympäristöoppiin ja maantietoon. Tässä yhteydessä voidaan opiskella esimerkiksi ilmansuuntia, maastonmuotoja, kartan lukua ja integroida aihetta liikunnan opetukseen. Kotiseudun historia oppimiskokonaisuuteen liittyen pyritään myös vierailemaan useissa historiallisissa kohteissa. Opetus on ikävaiheen mukaisesti mahdollisimman toiminnallista ja havainnollista.

 

5.lk Antiikin Kreikka

Antiikin Kreikan historiaa lähestytään vuoden aikana musiikin, kuvataiteen, liikunnan, käsityön ja äidinkielen (runous, tarusto mm. Ilias ja Odysseia) avulla. Valmistaudutaan ja osallistutaan steinerkoulujen viidensien luokkien olympialaisiin toukokuussa, jotka toteutetaan antiikin olympialaisten hengessä. Tieto -ja viestintäteknologiaa voidaan hyödyntää esimerkiksi dokumentoinnissa.

Näytelmä

Näytelmäprosessi on ennen kaikkea sosiaalisesti kehittävä. Koko ryhmän on yhdistettävä voimansa yhteiseen ponnistukseen ja sopeutettava omat ideansa kokonaisuuteen. Ilmaisutaidon lisäksi opitaan ryhmätyöskentelyä ja toisten huomioimista. Näytelmäprojektin ja draamapedagogiikan keinoin voidaan monipuolisesti syventää oppimisprosessia. Draamassa yhdistyvät ihmisen tunne, tahto ja ajattelu. Oppilailla on omat vastuutehtävänsä. Projektin yhteydessä oppilaiden on luontevaa harjoitella yhteistyötä eri tahojen kanssa. Näytelmän valinnasta ja toteutuksesta riippuen siihen voi integroitua luontevasti esimerkiksi vieraiden kielten, historian, musiikin, kuvataiteen, käsityön tai tieto- ja viestintäteknologian taitojen kehittämistä. Tällä kertaa näytelmä yhdistyy erityisesti historian opetukseen ja se konkretisoi muinaisen egyptiläisen kulttuurin tunnelmaa.

 

6.lk Purjehdusleirikoulu

Toteutustapana on purjehdusleirikoulu syksyllä. Teemaa suunnitellaan leirikouluun osallistuvien opettajien, vanhempien ja oppilaiden kanssa yhdessä. Purjehdusleirikoulu integroi esimerkiksi kotitaloutta, liikuntaa ja ympäristöoppia. Yksi steinerkoulun perusajatuksista on tarjota oppilaille todellinen kosketus luonnonilmiöihin erilaisten leirikoulujen yhteydessä.

 

Antiikin Rooman historiassa korostuva roomalainen kuri ja järjestys ja lainsäädännön kehitys rinnastuu leirikoulussa yhteisten pelisääntöjen noudattamiseen.

 

Lisäksi kuudennen luokan historian opetukseen liittyvää keskiaikateemaa voidaan syventää monialaisella oppimiskokonaisuudella. Historian, uskonnon, kuvataiteen, musiikin, kotitalouden, kielten ja käsitöiden lisäksi keskiajan elämää ja kulttuuria käsitellään erilaisilla opintoretkillä, museovierailuilla ja keskiaikatapahtumaan osallistumalla.

 

Osallistutaan Yrityskylään. Yrityskylä toiminnallistaa ja havainnollistaa muun muassa yhteiskuntaopin ja matematiikan opintoja.

 

7.lk Tiedettä elämään

 

Luonnontieteisiin liittyvä teema, johon voi yhdistyä esimerkiksi ruotsia, englantia ja äidinkieltä. Teemaa suunnitellaan yhdessä oppilaiden kanssa ajatuksella Miten tämä toimii? 

 

Seitsemännen luokan tähtitieteen teemakokonaisuus voidaan liittää maantietoon, fysiikkaan ja historiaan. Oppilaille näytetään kopernikaaninen maailmankuva ja keskustellaan siitä, miten erilaiselta taivas näyttää eri puolilla maailmaa. Tähtitieteen opinnoissa lähtökohta on usein käytännönläheinen tähtien havainnoimiseen perustuva astronomia. Voidaan opettaa käytännöllistä navigointia, jolloin varhaiset löytöretket liittyvät yhteen tähtitieteen ja suunnistamisen kanssa.

 

8.lk Näytelmä

Näytelmäprojektissa yhdistyvät äidinkieli, musiikki, kuvataide, käsityöt, eurytmia ja tieto- ja viestintäteknologia. Näytelmän aiheesta riippuen kokonaisuuteen voi liittyä esimerkiksi Suomen historia.

 

Kahdeksannen luokan keväällä valmistaudutaan myös 9.lk:n monialaiseen oppimiskokonaisuuteen toteuttamalla harjoitusvaellus (oppilaat ovat suunnittelussa mukana, ruoka, reitti, kustannukset ym).

 

9.lk Vaellus

 

Tavoitteena on erätaitojen oppiminen käytännössä, itsensä ylittäminen, fyysisen kunnon parantaminen, luontosuhteen syventäminen sekä kansallispuiston luontoon ja kulttuuriin tutustuminen.

Sisällöt ja toteuttamistapa: Kokonaisuudessa integroituvat erityisesti liikunta, biologia, maantieto, kotitalous ja terveystieto. Ympäristövaikutuksia arvioidaan ja Lappiin mennään tilausajon sijaan junalla. Etenemisvaellus Urho Kekkosen kansallispuistossa Saariselällä elokuussa. Vaellus tehdään varusteet, ruoat ja teltat kantaen. Ruoanlaitto retkikeittimillä. Seuranta: palautekeskustelu ja oppilaat kirjoittavat kokemuksistaan.

 

Laaja-alaisen osaamisen kuvausten toteutumiseen liittyviä opetussuunnitelmaa täydentäviä kirjauksia

 

L4 - Monilukutaitoa sisällytetään eri aineisiin tekstien, kuvien, kaavioiden, karttojen ja symbolien, tilastojen lukutaidon harjoittelun kautta. Monilukutaitoa vahvistetaan lukutaito paremmaksi projektin työskentelyn yhteydessä

L5 - Tieto- ja viestintäteknologinen (TVT) osaaminen aluetta kehitetään hyödyntäen koronaviruksesta johtuvissa poikkeusoloissa saatuja kokemuksia etäopetukseen ja digitaalisiin oppimisympäristöihin siirtymisestä. Sovelletaan ja toteutetaan valtakunnallisessa steinerdigitutoreiden jatkokoulutuksessa Jyväskylän yliopistossa kehitettyjä steinerkoulujen TVT-portaita.

L7 - Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Vaikutetaan aktiivisesti ja kestävää tulevaisuutta rakentaen, muun muassa mehiläisten ja muiden pölyttäjien hoitoprojekteilla sekä istuttamalla puita. Koulun sijaintia lähimetsien ja luonnonmukaisesti viljeltyjen peltojen vieressä hyödynnetään kestävää tulevaisuutta ja luontosuhdetta rakentavassa toiminnassa. Yhteistyötä Herttoniemen ruokaosuuskunnan (OmaPelto) kanssa pyritään vahvistamaan.

 

Laaja-alaisen osaamisen alueiden (L1 - L7) toteutumista vahvistetaan käsittelemällä niitä opettajankokouksissa sekä syyslukukauden että kevätlukukauden aikana. Hyödynnetään laaja-alaisen osaamisen alueiden toteuttamisessa kodin ja koulun välistä tiivistä yhteistyötä.

Koulun toiminnan arvioinnin toteutuksen määrittelyä (ks. myös opetussuunnitelma)

-Tarkennetaan arviointikäytäntöjä Opetushallituksen ja Steinerkasvatuksen liiton antamien ohjeistusten mukaan.

- Koulun toiminnan jatkuvaa arviointia toteutetaan johtokunnan kokousten ohella osana viikottaista opettajakuntatyöskentelyä.